Self-Service Solutions for The Mobility Industry


shutterstock_616012796_697909722803.JPG
shutterstock_616012796_697909722803.JPG

Unlocking Value with Consumer Centricity

En av de viktigaste aspekterna av ett modernt företag är bränsletillförseln. För att sticka ut bland de lokala konkurrenterna måste företagen erbjuda mer än det grundläggande.

Tack vare prisökningarna på bränsle har det också blivit den produkt som har den minsta vinstmarginalen - vilket gör att företagen behöver alternativa intäktskällor.

Bensinstationer måste sälja mer än bara bensin, dieselbränsle eller laddning av elfordon för att hålla sig flytande i det nuvarande ekonomiska klimatet.

De måste utvecklas för att möta efterfrågan och skapa en dynamisk och trevlig miljö för konsumenterna.

För att öka den långsiktiga lönsamheten måste dom anta en konsumentcentrerad modell och förbättra sig inom dessa fyra strategiska områden:

Omvärdera leveranskedjan och nätverket

• Omvärdera den föredragna ägarmodellen och områdestypen.
• Optimera nätverken.
• Effektivisera bränsledistributionen och detaljhandelns leveranskedjor.
• Introducera varierade detaljhandelsformat

Bli en del av bekvämligheten

• Använd alternativa bränslen och e-laddning.
• Skapa en inkluderande närbutik.
• Utveckla uppgraderade betalningssystem och plattformar.
• Gör platsen till en knutpunkt, inte en station.


Skapa incitament för konsumenter

• Använd AI för att tillhandahålla avancerade och personliga konsumentlösningar.
• Utöka lojalitetserbjudandena till att omfatta mer än bränsle.
• Utnyttja dynamisk prissättning.


Expansion och tillväxt

• Skapa nya tankställen.
• Tillhandahålla hållbara produkter och tjänster.
• Bilfinansiering, försäkringar och underhållstjänster för att utöka utbudet av tjänster.





A Consumer-Centric Coffee Business

Kaffe är en av de mest inkomstbringande tjänsterna för återförsäljare av drivmedel längs vägarna. Det står normalt för 5-8% av försäljningsvolymen och 10-20% av stationens totala vinstmarginal.

I takt med att konsumenternas livskvalitet ökar över hela linjen är en kopp kaffe mindre av en lyx - och mer av en enkel nödvändighet.

Ett effektivt konsumentinriktat kaffeföretag måste höja ribban och uppfylla kraven från dagens kaffedrickare, som har sin egen raffinerade smak och sina egna preferenser.

Kaffe med självbetjäning förhöjer konsumentupplevelsen med en knapptryckning. Skräddarsydda kaffemaskiner kan erbjuda en varierad meny med bekväma kaffelösningar. Detta ger ett försprång på en mycket konkurrensutsatt marknad.

Premiumkaffe som Starbucks ger en försäljningsökning på bensinstationer på mellan 35-50%. Detta kan resultera i en extra försäljningsökning som håller en bensinstation igång.

Ett brett utbud av kaffemärken

Selecta erbjuder ett brett sortiment av kaffemärken - allt från Starbucks till Lavazza, Nescafe och Pelican Rouge. Vi samarbetar med alla ledande tillverkare för att säkerställa att rätt utrustning finns tillgänglig för varje situation.

Våra tjänster finns i både bänkskivor och fristående modulära enheter och finns i varianter som kontantlös betalning och free-vend.

Dessa lösningar levereras med den senaste tekniken, inklusive telemetri – och är skräddarsydda för interna processer som fakturering, disposition och kategorihantering.

Starbucks
Starbucks
Lavazza
Lavazza
Nescafé
Nescafé
zoegas_logo_ (1).png
zoegas_logo_ (1).png
Pelican Rouge Logo.JPG
Pelican Rouge Logo.JPG
miofino
miofino

Självbetjäning - en ny definition

Vi på Selecta förstår att snabb service med ett brett utbud av matalternativ är en prioritet för våra kunder. Vi använde teknik för att uppfylla dessa krav och förbättra kundupplevelsen.

Foodies är vårt helt egna obemannade färskvarukoncept som erbjuder innovativa, flexibla alternativ vid våra matstationer. Foodies - en värld av 24/7.

Vårt Foodies-koncept har många former, allt från matmarknader till smarta kylskåp och kan anpassas baserat på hur mycket utrymme som finns och hur många alternativ som finns tillgängliga.

Foodies ‘Grab & Go’

Grab & Go-koncept kännetecknas av vår användning av smart teknik. Det drivs, utan tillsyn, 24/7, vilket ger kunderna tillgång till cateringlösningar av hög kvalitet dygnet runt.

Självbetjäningsstationerna kan öppnas genom att visa upp ett betalkort och erbjuder överkomliga priser även för de mest konservativt sinnade kunderna.

Smart teknik

Varje smart kylskåp har cirka 30 produktfack, från vilka människor kan välja sina varor eller returnera varor som redan har tagits bort.

Det smarta kylskåpet kan upptäcka vilken vara som har tagits bort från ett fack och visa priset på skärmen. Eftersom den smarta kylskåpet kan beräkna vilka varor som har tagits när dörren är stängd, kan flera varor debiteras under en transaktion.

Returnerade varor identifieras genom vägningsteknik inbyggd i kylskåpet. Betalningsbeloppet debiteras sedan användarens konto via den tidigare använda betalningsmetoden.

Kvitton tas emot via e-post för en enkel upplevelse.

Smart Vending

Antalet laddare för elfordon ökar över hela världen. Att lägga till mat- och dryckeslösningar på platsen erbjuder ni en kompletterande premiumtjänst för konsumenten och kan till och med locka in nya besökare.

Att lägga till mat- och dryckesfaciliteter på bensinstationer ger kunderna ett brett utbud av matalternativ, särskilt på långdistansresor. Det mest effektiva sättet att tillhandahålla dessa lösningar är genom smart vending.

Oavsett om det gäller bensin eller elbilsladdning kan konsumenterna få ut mesta möjliga av sitt stopp på en bensinstation med smart vending.

De många fördelarna med smart vending inkluderar:


• En iögonfallande design som garanterat drar till sig kunder.
• Ett stort antal SKU:er.
• En mycket lättillgänglig pekskärm.
• Fjärrkontroll, dynamisk prissättning.
• En pekskärm med hög tillgänglighet.
• Flera betalningsalternativ, inklusive kontantlösa betalningar.
• En hög nivå av säkerhet för enheten.

Need more inspiration?
Check our latest brochure on mobility here!

Ett urval av våra högt värderade kunder

På Selecta servar över 3 000 självserveringslösningar och vi är fast beslutna att skapa glädje åt våra konsumenter.