web tracking
Kontakta oss:0770 - 85 85 85
  • 60 år av fikapauser

    Selecta grundades 1956 i samband med att ett nytt sätt att göra gott bryggmalet kaffe i kaffemaskiner såg dagens ljus. Vi har med andra ord mer än 60 års erfarenhet av den svenska fikapausen. Under det dryga halvsekel som gått har en hel del spännande hänt. Bland annat har larm om de medicinska riskerna med kaffedrickandet kommit och gått, frostnätter i Brasilien med kraftigt stigande kaffepriser som följd har passerat revy och hela tiden har konkurrensen ökat.

    Tack vare vår mångåriga erfarenhet är vi idag ett stort, tryggt och lönsamt företag med många lojala kunder.

    Under åren har det hänt mycket spännande inom Selecta, och nedan kan du läsa mer om en del av våra viktiga milstolpar:
     
    1956 Automatförsäljning AB startas av Marabou. Först och främst ville man öka försäljningen av de egna produkterna men det fanns de som trodde att automatmarknaden hade mer att erbjuda. 
     
    1957 Varumärket Selecta föds i Schweiz och vinner snabbt en stark position i landet.
     
    1960 Canteen Corporation i USA satsar på att erövra Europa och köper Svensk Automatförsäljning AB. Det nya namnet blir Canteen Automatförsäljning AB. 
     
    1961 De första Rowe-automaterna för glass, läskedrycker i bägare och varm mat kommer till Sverige. Den varma maten består av Campbells burkar som värms upp portionsvis. Det blir ingen större succé, utom på varven i Göteborgstrakten där arbetarna arbetar utomhus. 
     
    1970 Olika företag, t ex Coffeeman och NK Cory förvärvas. Vid den här tiden är automatmarknaden mycket turbulentoch många företag kommer och går, fusioneras eller upphör. Men den svenska kaffekonsumtionen är rekordhög; 10,8 kg kaffe per personoch år.
     
    1976 Canteen har vuxit sig stabilt och företagets och distributörernas sammanlagt 5300 maskiner finns uppställda från LKAB i Kiruna till Gummifabriken i Trelleborg i söder. 
     
    1977 Canteen säljs till SARA AB som samma år även köpt konkurrenten Pan Nordic. Det nya namnet blir Canteen Pan Nordic. 
     
    1980 Canteen säljer ut all operativ verksamhet och övergår till att bli en rikstäckande organisation med ungefär fyrtio franchisetagare. 
     
    1983 Totalservicekonceptet får sina nya huvuddrag; kunden betalar en fast och rörlig ersättning mot tidigare bara en rörlig.
     
    1984 Gruppen av franchisetagare köper bolaget av SARA och bildar en federation. Varje franchisetagare äger aktier i proportion till sin egen omsättning. En lösning som påminner om tex ICA-handlarnas organisation.  
     
    1990 De största franchisetagarna säljs till ett nybildat bolag med Selecta AG som ägare. 
     
    1992 Comfortkonceptet lanseras och är fortfarande det snabbast växande konceptet i Selecta.
       
    1995 Canteen namnändras till Selecta. Första franchisetagaren utanför Sverige startar; Selecta Island. Islänningarna är världens största kaffekonsumenter med cirka 11 kgkaffe per person och år.
       
    1996 Selecta förvärvar Vendco OY i Finland, med dotterbolag i Baltikum och dessutom inleds samarbete med ett företag i S:t Petersburg. Selecta går mot en mer teamorganiserad organisation för att skapa mer närhet till kunderna. Selecta Pronto (idag Selecta Bistro) lanseras, en innovation för att tillhandahålla mat, dryck och mellanmål på arbetsplatser.
     
    1997 Selecta introduceras på börsen i Zürich. Ett ytterligare bolag, Boomers Oy, köps i Finland och fusioneras i Selecta Oy. 
       
    2001 Selecta förvärvas av Compass Group, världens ledande företag inom
    måltidsservice, och blir med det Compass Groups europeiska vendingdel. I gruppen ingår redan  Canteen, världens största vendingföretag, med sin närvaro på den nordamerikanska marknaden.
     
    2006 Selecta firar 50 framgångsrika år på marknaden.

    2016 Selecta firar 60 år som marknadsledare i branschen.
     
    2007 Compass Group säljer Selecta till Allianz Capital Partner (ACP). ACP tillhör Allianz Group, en av världensledande finansiella institutioner, med bas i Tyskland.